Privacy

Privacy Statement BAWAG P.S.K.

BAWAG P.S.K. hecht waarde aan de bescherming van jouw privacy en gaat zorgvuldig met jouw persoonlijke gegevens om. Met deze privacyverklaring maakt BAWAG P.S.K. duidelijk hoe zij met persoonsgegevens omgaat.

BAWAG P.S.K. en haar groepsmaatschappijen, (hierna te noemen BAWAG P.S.K.) verwerken persoonsgegevens. Met deze privacyverklaring willen wij je duidelijk en transparant informeren over de verwerking van je persoonsgegevens door BAWAG P.S.K.. Deze privacyverklaring geeft aan welke persoonsgegevens door BAWAG P.S.K. worden verwerkt, voor welk doel en aan welke personen of entiteiten de gegevens zullen of kunnen worden verstrekt.

1. Wanneer is deze privacyverklaring van toepassing?
Deze privacyverklaring is van toepassing op de verwerking door BAWAG P.S.K. van alle persoonsgegevens van onze
klanten met wie we overwegen een leningsovereenkomst aan te gaan of met wie wij een leningsovereenkomst hebben
afgesloten.

2. Wie is verwerkingsverantwoordelijk?
BAWAG P.S.K. is de verantwoordelijke van de verwerking van persoonsgegevens in het kader van de in deze
privacyverklaring opgenomen verwerkingen en doelen.

3. Wat zijn persoonsgegevens?
Dat zijn gegevens die direct of indirect iets over jou als persoon zeggen. Bijvoorbeeld je naam, adres, leeftijd,
geboortedatum, kopie paspoort, maar ook je inkomen, bankrekeningnummer, IP-adres en BSN-nummer zijn
persoonsgegevens.

4. Wat is verwerken?
Dat is alles wat er met persoonsgegevens kan worden gedaan. Bijvoorbeeld het verzamelen, maar ook het opslaan,
gebruiken en verwijderen van je gegevens uit onze systemen.

5. Voor welke doelen verwerken we je persoonsgegevens?
a. Om een overeenkomst met je aan te gaan en uit te voeren, zodat we je onze producten en diensten kunnen
aanbieden
Wat houdt dit doel in?
Wij verwerken je persoonsgegevens om met jou een lening- en hypotheekovereenkomst voor te bereiden en aan te
gaan. Wanneer we een overeenkomst met je aangaan, zijn we wettelijk verplicht om ook je persoonsgegevens te
verwerken om je te identificeren (vast te stellen wie je bent) en je identiteit te verifiëren (controleren dat dit klopt).

Welke persoonsgegevens verwerken wij voor dit doel?
Je contactgegevens, zoals:
• naam, adres, woonplaats,
• e-mailadres,
• telefoonnummer;

Je identificerende informatie, zoals:

• BSN-nummer,
• paspoortnummer,
• ID-nummer,
• geboortedatum,
• geslacht,
• kopie van identiteitsdocumenten;

Je financiële gegevens, zoals over:
• leningen,
• onroerend goed,
• inkomsten,
• financiële verplichtingen,
• bankrekeningnummer;

De overeenkomst tussen ons, inclusief:
• aanvraagdocumentatie,
• beoordeling,
• correspondentie,
• betaalde en uitstaande termijnen,
• verzekeringsinformatie;

Gevoelige categorieën van persoonsgegevens, zoals:
• kopieën van identiteitsdocumenten,
• persoonsgegevens met betrekking tot strafrechtelijke veroordelingen,
• fraude,
• BSN-nummer en andere overheidsidentificatienummers;

Andere relevante informatie, zoals:
• beroep of bedrijf,
• burgerlijke staat en gezinssamenstelling,
• contractdetails,
• je stemgeluid in telefoongesprekken voor trainingsdoeleinden en verbetering van onze diensten;

Contactmomenten, zoals:
• brieven en e-mails die we aan je verzenden en van je ontvangen,
• wat je doet en bekijkt op onze websites,
• ons contact via sociale media, zoals Facebook, Twitter en WhatsApp.

Daarnaast verwerken we persoonsgegevens die we niet van jou hebben ontvangen, maar bijvoorbeeld van:
• je partner,
• je hypotheekadviseur,
• openbare bronnen,
• externe marketingbureaus of commerciële informatiebureaus.

b. Om onze producten en diensten te ontwikkelen en te verbeteren, waarvoor we ook statistische analyses van trends in de markt uitvoeren

Wat houdt dit doel in?
We verwerken persoonsgegevens om te analyseren hoe onze producten en diensten worden gebruikt en hoe we deze
verder kunnen verbeteren.

Welke persoonsgegevens verwerken wij voor dit doel?
Je contactgegevens, zoals:
• naam, adres, woonplaats,
• e-mailadres,
• telefoonnummer;

Andere relevante informatie, zoals:
• beroep of bedrijf,
• burgerlijke staat en gezinssamenstelling,
• contractdetails,
• je stemgeluid in telefoongesprekken voor trainingsdoeleinden en verbetering van onze diensten;

Contactmomenten, zoals:
• brieven en e-mails die we aan je verzenden en van je ontvangen,
• wat je doet en bekijkt op onze websites,
• ons contact via sociale media, zoals Facebook, Twitter en WhatsApp.

Welke geldige reden (grondslag) voor verwerking hebben wij?
Wij verwerken je persoonsgegevens voor dit doel op basis van ons gerechtvaardigd belang om onze producten en
diensten te ontwikkelen en te verbeteren.

Hoe lang bewaren we je persoonsgegevens voor dit doel?
Voor dit doel bewaren wij je persoonsgegevens gedurende de volgende termijnen:
1. Als je een potentiële klant bent en geen hypotheekovereenkomst met ons hebt gesloten, bewaren we je
persoonsgegevens 2 jaar.
2. Als je klant bent, bewaren we je persoonsgegevens (inclusief je hypotheekdossier) 10 jaar vanaf de datum van een
tussentijdse beëindiging of het einde van onze overeenkomst.
3. Als je gebruiker bent van de investor portal, voor zolang DMPM portfolio management services verleent, dan wel de
datum waarop de contactpersoon bij de investeerder vertrekt.
4. Telefoongesprekken worden 90 dagen bewaard.
Na afloop van de bewaartermijn worden je persoonsgegevens verwijderd of geanonimiseerd. Anonimiseren houdt in
dat persoonsgegevens worden ontdaan van alle mogelijk identificeerbare kenmerken, zodat niemand nog kan zien dat
het over jou gaat.

c. Om jouw en onze risico’s te beoordelen
Wat houdt dit doel in?
Wij verwerken je persoonsgegevens om te bepalen of je een lening kunt terugbetalen, of je financiële verantwoordelijkheden jegens ons kunt nakomen en of integriteitskwesties nakoming van de leningsovereenkomst kunnen belemmeren. Wij voeren hiervoor statistische analyses en risicomodellen uit, alsmede toetsing aan zogenoemde PEP-* en sanctielijsten (*Politically Exposed Persons).

Welke persoonsgegevens verwerken wij voor dit doel?
Voor dit doel verwerken wij je naam, adres, geboortedatum en -plaats, inloggegevens (bijvoorbeeld ID-gegevens), WOZ- en kadastrale gegevens, kredietgegevens, informatie over je financiële status (bijvoorbeeld scorings- of beoordelingsgegevens) en gegevens voor naleving van wet- en regelgeving (financiering van terrorisme, witwassen van geld of fraude).

Welke geldige reden (grondslag) voor verwerking hebben wij?
Wij verwerken je persoonsgegevens om te voldoen aan de wet.

Hoe lang bewaren we je persoonsgegevens voor dit doel?
Voor dit doel bewaren wij je persoonsgegevens gedurende de volgende termijnen:
1. Als je een potentiële klant bent en geen hypotheekovereenkomst met ons hebt gesloten, bewaren we je persoonsgegevens 2 jaar.
2. Als je klant bent, bewaren we je persoonsgegevens (inclusief je hypotheekdossier) 10 jaar vanaf de datum van een tussentijdse beëindiging of het einde van onze overeenkomst.

Na afloop van de bewaartermijn worden je persoonsgegevens verwijderd of geanonimiseerd. Anonimiseren houdt in dat persoonsgegevens worden ontdaan van alle mogelijk identificeerbare kenmerken, zodat niemand nog kan zien dat het over jou gaat.

d. Voor promotionele en marketingdoeleinden
Wat houdt dit doel in?
Wij verwerken je persoonsgegevens voor marketingdoeleinden, bijvoorbeeld om je te informeren over een nieuw product dat mogelijk interessant voor je is.

Welke persoonsgegevens verwerken wij voor dit doel?
Je contactgegevens (zoals: naam, adres, woonplaats, e-mailadres, telefoonnummer); Andere relevante informatie
(zoals: beroep of bedrijf, burgerlijke staat en gezinssamenstelling en contractdetails.

Welke geldige reden (grondslag) voor verwerking hebben wij?
Wij verwerken je persoonsgegevens voor dit doel op basis van ons gerechtvaardigd belang om onze producten en diensten te promoten.

Hoe lang bewaren we je persoonsgegevens voor dit doel?
Voor dit doel bewaren wij je persoonsgegevens gedurende de volgende termijnen:
1. Als je een potentiële klant bent en geen hypotheekovereenkomst met ons hebt gesloten, bewaren we je persoonsgegevens 2 jaar.
2. Als je klant bent, bewaren we je persoonsgegevens (inclusief je hypotheekdossier) 10 jaar vanaf de datum van een tussentijdse beëindiging of het einde van onze overeenkomst.
3. Telefoongesprekken worden 90 dagen bewaard.
Na afloop van de bewaartermijn worden je persoonsgegevens verwijderd of geanonimiseerd. Anonimiseren houdt in dat persoonsgegevens worden ontdaan van alle mogelijk identificeerbare kenmerken, zodat niemand nog kan zien dat het over jou gaat.

e. Voor communicatie en training- (c.q. coaching-)doeleinden
Wat houdt dit doel in?
Wanneer je contact met ons opneemt of ons een vraag stelt, verwerken wij je persoonsgegevens om op je te reageren en je vraag te beantwoorden of je vraag zo snel mogelijk op te lossen. Daarnaast voor onze interne organisatie om onze medewerkers te trainen c.q. coachen hoe we de klantcommunicatie kunnen verbeteren.

Welke persoonsgegevens verwerken wij voor dit doel?
Je contactgegevens, zoals:
• naam, adres, woonplaats,
• e-mailadres,
• telefoonnummer;

Je financiële gegevens, zoals over:
• leningen,
• onroerend goed,
• inkomsten,
• financiële verplichtingen,
• bankrekeningnummer;

Andere relevante informatie, zoals:
• beroep of bedrijf,
• burgerlijke staat en gezinssamenstelling,
• contractdetails,
• je stem in telefoongesprekken voor trainingsdoeleinden en verbetering van onze diensten;

Contactmomenten, zoals:
• brieven en e-mails die we aan je verzenden en van je ontvangen,
• wat je doet en bekijkt op onze websites,
• ons contact via sociale media, zoals Facebook, Twitter en WhatsApp.

Welke geldige reden (grondslag) voor verwerking hebben wij?
We verwerken je persoonsgegevens voor dit doel op basis van ons gerechtvaardigd belang om met onze klanten te communiceren en de best mogelijke klantenservice-ervaring te bieden en onze diensten in dit opzicht continu te verbeteren.

Hoe lang bewaren we je persoonsgegevens voor dit doel?
Voor dit doel bewaren wij je persoonsgegevens gedurende de volgende termijnen:
1. Als je een potentiële klant bent en geen hypotheekovereenkomst met ons hebt gesloten, bewaren we je persoonsgegevens 2 jaar
2. Als je klant bent, bewaren we je persoonsgegevens (inclusief je hypotheekdossier) 10 jaar vanaf de datum van een tussentijdse beëindiging of het einde van onze overeenkomst.
3. Telefoongesprekken worden 90 dagen bewaard.
Na afloop van de bewaartermijn worden je persoonsgegevens verwijderd of geanonimiseerd. Anonimiseren houdt in dat persoonsgegevens worden ontdaan van alle mogelijk identificeerbare kenmerken, zodat niemand nog kan zien dat het over jou gaat.

f. Om ervoor te zorgen dat de financiële sector veilig en betrouwbaar blijft en om jouw en onze belangen te beschermen, bijvoorbeeld bij fraudepreventie en -onderzoek, waarvoor we onder andere incidentregisters en waarschuwingssystemen van de financiële sector, kranten en internet raadplegen

Wat houdt dit doel in?

Om een veilige en ethische bedrijfsvoering te waarborgen, nemen we maatregelen om fraude en criminaliteit te voorkomen. Daarbij verwerken wij je persoonsgegevens. We analyseren bijvoorbeeld persoonlijke identificatiegegevens en financiële gegevens om cybercriminaliteit en andere vormen van fraude of niet-integriteit te detecteren. We voeren
ook fraudeonderzoek uit naar specifieke gebeurtenissen wanneer we signalen ontvangen waarvoor we dit moeten doen. We kunnen derden gebruiken, zoals advocaten of forensische accountants, om dit onderzoek uit te voeren.

Welke persoonsgegevens verwerken wij voor dit doel?
Voor dit doel verwerken wij:
• je naam,
• adres,
• geboortedatum en -plaats
• inloggegevens (bijvoorbeeld ID-gegevens)