5 tips voor je belastingaangifte met een eigen huis

Tim van der Broek

hypotheekadviseur bij Klerx Financieel Advies

Heb jij je belastingaangifte al gedaan? Zo niet, doe dit dan binnenkort nog even! Wanneer je namelijk vóór 1 april je aangifte indient, dan krijg je uiterlijk 1 juli geld terug van de Belastingdienst. Als je natuurlijk recht hebt op een teruggave. Over terugkrijgen gesproken: heb je vorig jaar een nieuwe hypotheek afgesloten? Bijvoorbeeld omdat je een nieuwe woning hebt gekocht, of omdat je je hypotheek hebt overgesloten? Dan is de kans groot dat je een belastingteruggave ontvangt.

Hoe zit het nu met die teruggave?

Wanneer je een hypotheek hebt, dan betaal je rente aan je hypotheekverstrekker. In Nederland is deze hypotheekrente is fiscaal aftrekbaar. Maar hier zijn wel voorwaarden aan verbonden. Zo moet je de hypotheek in maximaal 30 jaar aflossen én je moet zelf in de woning gaan wonen. Dat betekent dat je een gedeelte van de door jou betaalde rente terugkrijgt. In je jaarlijkse belastingaangifte kun je aangeven dat je hypotheekrente hebt betaald. Als je verder geen belasting hoeft bij te betalen, ontvang je vervolgens een deel van die betaalde hypotheekrente terug.

  • Doe altijd aangifte. De kans is namelijk erg groot dat je een belastingteruggave krijgt over het jaar waarin je een woning hebt gekocht.
  • Je hebt bij de notaris een zogeheten ‘nota van afrekening’ ontvangen. Hierop staan alle kosten die je hebt betaald, voor het kopen van je woning en het afsluiten van de hypotheek. Neem deze nota erbij en kijk goed naar de aftrekbare kosten die hierboven staan vermeld. Zo weet je welke kosten je kunt invullen, wanneer je belastingaangifte gaat doen.
  • Stuur je aangifte op tijd in. Vóór 1 april indienen, betekent vóór 1 juli een teruggave. Op tijd je belastingaangifte versturen, betekent dus dat je binnen 3 maanden een bedrag terug kunt verwachten. Maar uiterlijk moet je aangifte voor 1 mei binnen zijn. Lukt dat niet? Dan kun je nog uitstel aanvragen tot 1 november.
  • Foutje gemaakt bij je aangifte? Geen zorgen! Dit kun je achteraf nog herstellen. Kijk op de site van de Belastingdienst voor meer informatie.
  • Vraag om hulp. Een belastingaangifte indienen is geen dagelijkse kost. Vooral wanneer je een hypotheek hebt afgesloten komt er wat meer bij kijken. Vraag daarom gerust hulp aan bijvoorbeeld je hypotheekadviseur, of een belastingadviseur. Het kan zijn dat je hiervoor kosten betaalt, maar dan weet je wel zeker dat je je aangifte goed hebt ingevuld.
“Heb je vorig jaar je hypotheek overgesloten? Dan mag je ook de door jou betaalde boeterente invullen bij je aangifte. Deze boeterente is dus ook fiscaal aftrekbaar.”

Tim van der Broek

hypotheekadviseur bij Klerx Financieel Advies

Veelgestelde vragen

  • Hoe hoog is mijn lening?

    De hoogte van jouw lening kun je gemakkelijk terugzien in je persoonlijke Mijn Hypotrust omgeving.

  • Hoe krijg ik toegang tot Mijn Hypotrust?

    Je ontvangt van ons een registratiecode om in te loggen, zodra jouw lening bij ons is geadministreerd. Over het algemeen is dit ongeveer 10 werkdagen nadat je bij de notaris bent geweest. Je ontvangt deze code per post.

  • Ik wil mijn adresgegevens wijzigen

    Je kunt je nieuwe adresgegevens aan ons doorgeven via de Mijn Hypotrust omgeving.

  • Waarom moet ik toestemming vragen om mijn woning te verkopen met een restschuld?

    Je hebt geld geleend om je woning te kopen. Verkoop je de woning voor minder dan het bedrag dat je voor de woning hebt geleend? Dan houd je een stuk lening over: de restschuld. Een restschuld hoeft geen probleem te zijn, als je de restschuld op een andere manier kunt terugbetalen. Bijvoorbeeld met spaargeld of door een persoonlijke lening af te sluiten.

    Maar niet iedereen kan een restschuld op een andere manier terugbetalen. Daarom moet je altijd vooraf toestemming vragen aan je geldverstrekker wanneer je je woning wilt verkopen voor minder dan de hoogte van je lening. Zo kan je geldverstrekker bepalen of je de restschuld kunt terugbetalen.

    Kun je de restschuld niet terugbetalen? Dan kan het zijn dat je geldverstrekker je geen toestemming geeft om de woning met een restschuld te verkopen.

  • Wanneer kan ik gebruik maken van mijn bouwdepot?

    Je kunt gebruikmaken van het bouwdepot wanneer wij van de notaris een kopie van de getekende akte ontvangen. Uiterlijk 3 werkdagen na het ingaan van je hypotheek krijg je een brief thuis met een registratiecode en instructies om Mijn Hypotrust te activeren. Hier kun je vervolgens eenvoudig gebruikmaken van jouw bouwdepot en declaraties indienen.